Każda wiatrówka wymaga serwisu, nie ma znaczenia czy jest to sprężynowy karabinek, czy pistolet na Co2. To od regularnej konserwacji zależy, jak długo nasza wiatrówka będzie nam bezawaryjnie służyć. W tym artykule opiszę, co możesz zrobić samodzielnie, nie tracąc gwarancji, oraz kiedy wizyta w profesjonalnym serwisie jest konieczna.

Wiatrówki sprężynowe

Czyszczenie i konserwacja wiatrówki sprężynowej to podstawa odpowiedniego zadbania o nasz sprzęt. Wszystkie zewnętrzne metalowe elementy i drewniana kolba wymagają regularnego przecierania odpowiednimi preparatami (o czym pisałem w innym artykule - tutaj). Podobnie przewód lufy, wymaga czyszczenia odpowiednim wyciorem.

Czyszczenie wiatrówki sprężynowej staramy się wykonywać po każdym strzelaniu. Sól zawarta w naszym pocie źle wpływa na pokryte warstwą oksydy metalowe elementy (lufę, korpus, celowniki) i z czasem może doprowadzić do powstawania wżerów i brzydkich ognisk rdzy. Aby temu zapobiec, polecamy stosowanie jednego z dostępnych w naszym sklepie preparatów - Ballistol, Brunox, lub Action 7. W sprzedaży posiadamy również nasz własny olej do broni i wiatrówek Gun Grease. Jednolitą, cienką warstwą spryskujemy metalowe elementy, a następnie przecieramy miękką bawełnianą ścierką. Podobnie postępujemy w przypadku drewnianych elementów. Co więcej, jeśli na kolbie mamy jakiś odprysk lakieru lub głębszą rysę polecamy zastosowanie oleju Balisn (po wcześniejszym dobraniu odpowiedniego koloru). Regularne smarowanie zewnętrznych elementów wiatrówki sprawi, że oksyda pozostanie czarna i nie pojawią się na nie ślady korozji. Jeśli nasza wiatrówka posiada kolbę wykonaną z polimeru, zalecamy regularne przecieranie olejem silikonowym. Sprawi to, że kolor kolby nie będzie wypłowiały tylko mocno czarny. Wspomniany olej silikonowy przyda nam się do smarowania uszczelki w porcie ładowania śrutu. Wystarczy lekko naciągnąć lufę i kilkoma kroplami zwilżyć znajdującą się tam uszczelkę. Pamiętaj, żeby użyć w tym celu małej ilości oleju silikonowego, zwracając uwagę, by nie dostał się on do przewodu lufy.



Do czyszczenia gwintu znajdującego się wewnątrz lufy należy użyć wyciora w odpowiednio dobranym rozmiarze. W komplecie zazwyczaj znajdują się trzy końcówki - mosiężna, ryżowa i bawełniana. Do czyszczenia wiatrówki używamy tylko dwóch - ryżowej i bawełnianej. Najpierw warto zwilżyć czyszczoną lufę olejem Brunox albo Ballistol. Wlewamy niewielką ilość do przewodu lufy, a następnie wyciorem czyścimy lufę w kierunku wylotu. Ważne, by nie robić tego na siłę, a raczej dać szczoteczce samoczynnie się obracać tak jak prowadzi ją gwintowanie lufy. Po czyszczeniu lufy z użyciem oleju należy skorzystać z bawełnianej szczotki, która oczyści gwint z pozostałości oleju.

Jedną z najważniejszych rzeczy w dbaniu o karabinek sprężynowy jest regularne kontrolowanie śrub montażowych. Najczęściej jest to jedna dolna śruba oraz dwie boczne. Podczas drgań mogą się one samoczynnie luzować, co może doprowadzić nawet do pęknięcia drewnianej kolby. By zapobiec luzowaniu, polecam zastosować markowy klej do gwintów, a jeśli z jakiegoś powodu nie mamy do niego dostępu, to na jakiś czas pomoże smarowanie gwintu śruby lakierem do paznokci.



Czego nie robić, by nie stracić gwarancji?

Przede wszystkim nie można własnoręcznie rozkręcać wiatrówki. Czyszczenie lub smarowanie wewnętrznych elementów, takich jak sprężyna czy tłok, należy pozostawić odpowiedniemu serwisowi. Pod żadnym pozorem nie należy wlewać oleju przez dyszę tłoka czy inny otwór. Olej, który dostanie się do tłoczyska, podczas strzału może ulec zapłonowi, co spowoduje uszkodzenie uszczelek, a co za tym idzie różne nieszczelności i spadki mocy wiatrówki.

Jeśli z jakiegoś powodu chcesz wyczyścić wnętrze swojej wiatrówki, to skontaktuj się z nami. Wykonujemy takie prace serwisowe. Są one płatne, ale możesz być pewien, że zostaną rzetelnie wykonane z wykorzystaniem odpowiednich preparatów.

Kiedy należy odesłać wiatrówkę na naprawę gwarancyjną?

Jeśli w Twojej wiatrówce przestał działać, któryś z mechanizmów - blokada, spust, zaczep sprężyny to znak, że trzeba oddać karabinek na naprawę gwarancyjną. Jeśli masz wrażenie, że coś zaczęło działać inaczej, głośniej, albo wydawać inne dźwięki niż do tej pory, również warto do nas zadzwonić i skonsultować się w tej sprawie.

Pistolety i wiatrówki na Co2

W przypadku wiatrówek zasilanych kapsułą Co2 najważniejszym jest odpowiednie zadbanie o zawór gazowy. Podstawową zasadą jest nietrzymanie załadowanej kapsuły z gazem, dłużej niż jest to potrzebne. Nabój Co2 należy założyć bezpośrednio przed strzelaniem, a wyciągnąć zaraz po. Jeśli pozostawimy nabój na dłużej, (dla przykładu na noc) oddziałujące na uszczelkę ciśnienie może ją odkształcić i przy każdym następnym założonym naboju Co2 będzie się pojawiał wyciek gazu.



Najlepszym sposobem na zadbanie o uszczelki w pistolecie jest nakładane kropli olejku silikonowego przed każdym nabojem Co2. Już jedna kropelka spowoduje, że uszczelki będą bardziej sprężyste i posłużą nam dłużej. Niektóre pistolety, szczególnie te, które mają wbudowany system Blow-Back, mają możliwość demontażu zamka. Jeśli twoja wiatrówka ma taką możliwość, to zaleca się okresową rozbiórkę, połączoną z czyszczeniem prowadnic zamka i smarowaniem elementów ruchomych np. Za pomocą pasty Sistems. W przypadku kiedy zewnętrzne elementy są stalowe i pokryte warstwą oksydy zaleca się smarowanie ich preparatem Ballistol, Brunox, lub Action 7. Jeśli wiatrówka wykonana jest z polimeru lub lakierowana to można ją przecierać olejkiem silikonowym. Te same zasady tyczą się karabinków na duże (88g) butle Co2 z pominięciem zasady o wyciąganiu kapsuły Co2. Tu nabój można przetrzymywać załadowany nawet do kilku dni. Najlepiej zapoznać się z instrukcją dołączoną do wiatrówki. Tam znajdziemy informację o maksymalnym czasie, jaki nabój Co2 może znajdować się wewnątrz karabinu.

Czego nie robić, by nie stracić gwarancji?

Nie można własnoręcznie rozkładać pistoletu, chyba że jest to wersja z możliwością zdjęcia zamka. Nigdy nie zostawiaj naboju Co2 załadowanego dłużej niż potrzeba. Uważaj na piasek, on działa zabójczo na mechanizmy wiatrówki.

Kiedy należy odesłać pistolet na naprawę gwarancyjną?

Odeślij pistolet na naprawę gwarancyjną w przypadku, jeśli pojawił się jakiś problem z zaworem. Słyszysz, że ucieka gaz, lub od razu po przebiciu naboju gazowego całość ucieka - jest to znak, że prawdopodobnie uszczelki są do wymiany. Jeśli wiatrówka zacina się, nie działa system blow-back, albo zamek przestał pozostawać w tylnej pozycji, to też może być problem związany z mechaniką i należy przekazać wiatrówkę na serwis.

Jak przygotować wiatrówkę do naprawy gwarancyjnej.

Najważniejsze jest odesłać wiatrówkę całkowicie rozładowaną! Jeśli jednak nie możesz oddać strzału, to pozbądź się śrutu z lufy/magazynka, a następnie skontaktuj się z nami telefonicznie. Wiatrówkę należy odpowiednio zabezpieczyć na czas transportu. Nie musi to być oryginalny opakowanie, lecz jest to zalecane. Do przesyłki należy dodać dokładny opis uszkodzenia wraz z danymi kontaktowymi oraz dokument potwierdzający zakup w naszym sklepie.

Mateusz Sułek

W tematach militarnych i sprzętowych od zawsze, w branży od 15 lat. Prywatnie, lubi wiedzieć coś o wszystkim i wszystko o czymś. Fan muzyki z lat 60-70, aspirujący bloger.

Powiązane produkty

  • Promocja
Olej Ballistol Spray do konserwacji broni i wiatrówek 350 ml dysza VARIOFLEX-Ballistol

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Odpowiadasz na komentarz

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Rozumiem Więcej informacji Odrzuć